Školní sběr dat

Druhý sběr dat cílí na žáky 3. – 5. tříd prvního stupně základních škol, kteří ve své škole během běžného vyučování absolvují podrobnější sérii měření.

Datum: 27. 11. 2025

Kategorie: Výzkum

Autor: Alena Vernerova

Školy byly vybrány náhodně v rámci tzv. Olomouckého bufferu, což je označení pro oblast do 50 km od Olomouce (zázemí výzkumníků). Každá zúčastněná škola má svého školního koordinátora, který pomáhá zajistit hladký průběh celého výzkumu. Děti jsou zapojeny pouze se souhlasem zákonného zástupce, všechna data jsou anonymizována a bezpečně uložena v chráněném úložišti Univerzity Palackého. Žádné osobní údaje nebudou nikdy zveřejněny.

 

Jakým způsobem probíhá sběr dat?

Výzkum probíhá pod vedením zkušeného týmu výzkumníků z Univerzity Palackého v Olomouci. Všechny aktivity jsou věkově přiměřené, bezpečné a citlivě realizované. Zahrnuje čtyři hlavní části.

 

Dotazníkové šetření: Žáci vyplní online dotazník zaměřený na jejich každodenní život, používání digitálních technologií, prožívání stresu či vztahy s vrstevníky. Rodiče obdrží svůj dotazník e-mailem; ten doplňuje pohled na rodinné prostředí, trávení volného času či pravidla používání technologií čímž poskytují důležitý kontext.

 

Monitoring pohybového chování: Každý žák bude týden nosit lehký náramek ve formě hodinek. Tyto hodinky zaznamenávají pohyb, sedavé chování a spánek, díky čemuž získáme přesný obrázek o tom, jak děti tráví svůj den.

 

Tělesná zdatnost: Žáci ve škole absolvují dva standardní testy zdatnosti společně s měřením tělesné výšky a hmotnosti. Konkrétně se bude jednat o:

  • 20metrový člunkový běh – ukazatel vytrvalosti a zdraví srdce,
  • ruční dynamometrie – ukazatel svalové síly stisku ruky pomocí dynamometru,
  • měření tělesné výšky a hmotnosti – vždy diskrétně s ohledem na pohodlí dítěte.

 

Pohybová způsobilost: Žáci absolvují test MABC-2, který posuzuje úroveň jemné motoriky (práce s drobnými předměty, kreslení), hrubé motoriky (házení na terč, chytání míčku, ad.) a také rovnováhy (stoj na balanční podložce, poskoky).

 

Proč je výzkum důležitý?

Děti ve věku 9–11 let intenzivně vstupují do digitálního světa a zároveň procházejí zásadním vývojovým obdobím. Dotazníky od dětí i rodičů pomáhají porozumět jejich prožívání, odolnosti i rodinnému zázemí. Měření pohybového chování odkrývá, zda děti tráví dostatek času pohybem nebo spánkem, a testy zdatnosti a motoriky ukazují jejich fyzické předpoklady, které souvisejí se sebejistotou i psychickou pohodou. Propojením všech těchto údajů dokážeme lépe porozumět tomu, co podporuje odolnost dětí v digitálně náročné době a jak je lze účinně podpořit.

 

Co účastníci výzkumu získají?

Každé dítě obdrží jednoduché „vysvědčení“, které mu ukáže jeho silné stránky a nabídne doporučení, kde se může zlepšit.

Rodiče získají podrobnější přehled o výsledcích svého dítěte – například informace o jeho pohybové aktivitě, spánku nebo tělesné zdatnosti.

Každá škola obdrží anonymní souhrnné výsledky za jednotlivé ročníky, které mohou sloužit k navržení cílených opatření pro podporu žáků. Školám také nabídneme workshopy zaměřené na posilování fyzické i psychické odolnosti žáků v kontextu digitálního prostředí.

 

Všem školám, ředitelům, pedagogům, rodičům i žákům děkujeme za spolupráci a podporu. Díky vašemu zapojení můžeme lépe porozumět tomu, jak děti fungují v digitálním světě a co posiluje jejich celkovou odolnost.